De Buitendienst (NTR) is een educatief natuurprogramma voor kinderen vanaf 8 jaar. In het wekelijkse tv-programma gaan vaste presentatoren erop uit in de natuur. Ze onderzoeken vragen als: De banaan staat op uitsterven, wat nu? Waarom gebruiken we fossiele brandstoffen? Is een dier in een dierentuin niet heel erg zielig? Kan je hart écht breken? Is dieren eten eigenlijk wel oké?

De Buitendienst onderzoekt de meest uiteenlopende dingen aan de hand van de thema’s natuur, dieren, biologie, duurzaamheid en klimaatverandering. Naast dat de uitzendingen informeren, inspireren en fascineren, hoopt de Buitendienst ook bewustwording te creëren bij de jonge kijker en een gedragsverandering te starten. Om beter voor de wereld te zorgen, ‘groener’ in het leven te staan. Dit zonder een belerend vingertje en met heel veel humor. De presentatoren zijn kritisch, eigenzinnig en eigenwijs.

De Buitendienst is een ENG-programma, waarvoor één aflevering, twee dagen wordt gedraaid. Het natuurprogramma wordt wekelijks uitgezonden en is heel het jaar door op de buis te zien.

Groene inhoud

In elke aflevering van De Buitendienst wordt er stilgestaan bij natuur en dus wordt er vrijwel ook altijd aandacht besteed aan klimaatverandering. Een groene brainprint wordt
na elke uitzending achtergelaten bij het publiek. Dat is het hoofddoel van het programma. Daarnaast nemen de presentatoren in de afleveringen ook een duidelijk, licht activistisch duurzaam standpunt in.

Groene productie

De Buitendienst vindt het belangrijk niet alleen over duurzaamheid te spreken, maar het ook letterlijk te zijn en dat te laten zien op camera. Zo dragen de presentatoren duurzame kleding, maken zij kenbaar dat ze vegetarisch zijn en wordt er met een elektrische bakfiets rondgereden. En sinds kort is er een groot duurzaam boegbeeld aan het programma toegevoegd: De Silo.

Moderne boomhut

De Silo, ook wel de Siloknaller genoemd, is het thuishonk van de presentatoren. Een soort moderne boomhut. De Silo komt in elke aflevering terug en de presentatoren zijn hier vaak te vinden voor een experiment, uitleg of interview met een expert. De Silo bestaat uit zes afgedankte graansilo’s, waar voorheen voedsel voor veedieren in heeft gezeten. Aan de ene kant laat de Silo zien dat je met ‘afval’ of afgedankte producten heel goed kan recyclen en iets nieuws kan realiseren. Aan de andere kant staat de Silo dus ook symbool voor de grootschalige voedselketen. Een onderwerp die bij de Buitendienst vaak wordt aangehaald.

albert

Het idee voor een duurzaam thuishonk is mede tot stand gekomen door albert. De redactie van de Buitendienst was al lange tijd op zoek naar iets wat vastigheid zou bieden in het programma. De gezichten van de presentatoren wisselen namelijk geregeld, en elke 20 minuten zijn anders omdat het programma geen vast format kent. Het idee voor een vaste plek, de wens voor een soort boomhut speelde al langere tijd. Maar is een boomhut niet achterhaald? Is dat 2020 een symbool voor natuur?

Producer Patty van der Heydt: ‘Voorheen reden onze presentatoren met een grote bus door het land. Echter was dat best een olie-slurpend ding en dat sprak onze duurzaamheidswaarden en ons imago flink tegen. Ik heb de CO2-calculator van albert ingevuld en daaruit bleek ook nog eens dat we ontzettend veel kilometers maakte. Onze presentatoren gingen dan ook heel het land door. Deze uitkomst en onze wens groener te produceren en dus te verminderen in CO2-uitstoot, heeft het idee van een vast honk versterkt. Zo is de Siloknaller geboren. Nu draaien we veel vaker ‘thuis’ in Hilversum.
Naast het groene imago wat door de Buitendienst op televisie wordt uitgedragen, wordt achter de schermen ook hard gewerkt om groen te produceren. Zo lunchen crew en redactie vegetarisch en soms zelfs veganistisch. Single-use plastic is afgeschaft, plastic waterflesjes zijn vervangen door doppers, er wordt weinig geprint en props worden hergebruikt of zijn van vriendelijk materiaal gemaak’.