In de Buitendienst (NTR) gaan vier presentatoren op onderzoek uit in de natuur. Ze geven antwoord op de meest uiteenlopende vragen rondom biologie, milieu en techniek. ‘Wat kun je allemaal met poep?’ en ‘Hoe word je rijk van afval?’ Het educatieve kinderprogramma wordt iedere vrijdag om 17:40 uur uitgezonden op Zapp.
Roxanne Kranstauber is producer geweest van het programma en vertelt over haar bevindingen:

‘Zo’n 1,5 jaar geleden kwam ik bij de Buitendienst werken. Toen waren we nog niet zo heel erg bezig met duurzaam produceren. Maar eigenlijk was dat best een beetje gek. Want je maakt een programma waarin je kinderen vertelt hoe te zorgen voor een betere wereld en dan heb je aan die boodschap zelf lak. Zowel op beeld als achter de schermen moeten wij ‘groen’ uitstralen. Ik kreeg dus de opdracht om uit te zoeken hoe we zelf als redactie duurzamer bezig konden zijn. Dat werd echt een agendapunt. Ik ben mij er een beetje in gaan verdiepen en zo hebben we verschillende wijzigingen doorgevoerd. Allereerst reden onze presentatoren in een hele toffe, maar benzine-slurpende milieuvervuilende bus. Die hebben we er meteen uitgegooid. Daarnaast gingen we extra letten op het printen. Als een aflevering tot stand komt worden er verschillende scripts geschreven. Soms wel drie versies. Eerst hadden we er een handje van om die per redactielid allemaal uit te draaien. Dat is natuurlijk zonde. Nu staat er een bakje op de redactie, waar één script in ligt. We delen deze met elkaar en lezen het script dus om de beurt. Verder zijn we overgestapt op doppers. Iedereen heeft z’n eigen dopper op een draaidag. Zo hoeven we geen plastic flesjes meer mee te nemen en hebben we weinig afval. Ook dragen de presentatoren duurzame kleding en alle props die we voor zo’n thema-uitzending nodig hebben proberen we zo veel mogelijk tweedehands te scoren of zelf te maken. Carpoolen is ook een puntje. Ik probeerde voor zo ver dat ging, te regelen dat het team met elkaar mee rijdt. Tot slot hebben we altijd een vleesloze lunch. We draaien vaak twee dagen in de week en op een van die twee opnamedagen serveren we dus uitsluitend vegetarische broodjes. Op de redactie eten we op maandag geen vlees.

Het zijn geen baanbrekende dingen. Maar goed, alle kleine beetjes helpen denk ik dan! Als er ‘grote’ dingen doorgevoerd moeten worden moet dat van bovenaf komen. Zo kan de NTR overwegen elektrisch te gaan rijden, een Meatless-Monday in de kantine door te voeren of een lettertype aan te schaffen dat minder inkt nodig heeft als je print. Dat bestaat! Zo moeilijk zijn die dingen toch ook weer niet? Het is een kwestie van doen en goed communiceren naar collega’s toe. Ik heb toen wij duurzamer gingen produceren vooraf duidelijk gemaakt naar het team wat er ging veranderen en waarom. Misschien is het even wennen, maar je hoort er nu niemand meer over. Ik roep dit wel heel makkelijk, maar ik snap ook dat het lastig is hoor.

Ik vind TV-maken en het begrip duurzaamheid eigenlijk niet zo goed bij elkaar passen. Je ontkomt er soms niet aan de Action last-minute binnen te stormen of de webwinkels te bezoeken. Voor kinderen is het belangrijk de kwestie visueel aantrekkelijk te maken. Dus als wij uitleggen hoeveel water je nodig hebt, voor één homp biefstuk. Dan kopen we die homp en vullen we ook heel wat zwembadjes met water.

En hebben we een taart nodig, dan kopen we er voor de zekerheid toch maar twee. Voor het geval het shot mislukt. Zo milieubewust is dat niet.
We rijden ook geregeld het land door, helemaal naar Groningen omdat daar nu eenmaal een toffe spreker woont. Maar dat ga je ook niet laten, als dat voor kwaliteit zorgt. De Buitendienst werkt met freelancers die van verschillende plekken moeten komen. Dus carpoolen blijkt ook lastig te regelen zijn. Het blijft dus een dilemma. Maar ik ben er wel van overtuigd dat die kleine dingen die we wel al goed doen voor nu een verschil maken. Een goed begin is het halve werk.’