Jip Köster, productieassistent bij ZAPP YOUR PLANET:

‘Wij hebben de productie-auto nu al een tijdje in ons bezit. We hebben een leasecontract afgesloten, wat tot maart dit jaar loopt. Ik weet niet of ik het mag noemen; maar wij rijden in de Nissan Leaf Hedgebag. Die auto is laatst bij KASSA van BNNVARA niet zo goed in het nieuws gekomen, omdat de actieradius niet voldoet aan hetgeen wat er wordt beloofd. En precies daar lopen wij ook tegen aan!

Laat ik beginnen met het feit dat wij een kinderprogramma maken over de thema’s Natuur en Duurzaamheid. Wij vinden het dus heel erg belangrijk dat we als team zelf groen produceren en goed voor de wereld zijn. Ook als we draaien. We crossen wel heel het land door; van natuurgebied naar natuurgebied. Dus die kilometers zijn onze vervuilende factor. Dat zag je ook duidelijk in onze footprint naar voren komen, na het invullen van de CO2-Calculator van albert. Daar moesten we dus wat mee!

Elektrisch rijden is een stuk duurzamer. En ook goedkoper. Waar we eerst voor een volle benzinetank zo’n 70 euro moesten betalen, kost een beurtje laden ons nu ongeveer 13 euro. De auto’s zijn zowat even groot, dus dat is een financieel voordeel! En daarnaast draagt de auto dus bij aan ons imago, onze uitstraling en onze visie. We hebben ook een mooi Zapp Your Planet logo op de zijkant en mensen zien dus dan dat we ons best doen. Dat voelt goed! Verder rijdt de auto heerlijk. Het is een automaat wat fijn is voor als in de file staat en hij zit lekker. Dat zijn allemaal voordelen.

Maar we merken dus wel dat de auto niet geschikt is voor lange afstanden. Het vermogen van de auto is te laag. De actieradius van de auto is 250 KM. Maar dat is berekend op een snelheid van 35 KM per uur. In praktijk kun je er zo’n 150 KM aan een stuk mee rijden, maar dan kun je niet de verwarming aan doen, niet te veel stoppen of optrekken. Dat kost allemaal extra elektriciteit. Wij rijden ook veel over hobbelige weggetjes en moerassige paden en dat zorgt ook dat de accu sneller leeg gaat. Al met voldoet het vermogen van de auto dus niet helemaal aan onze wensen en moeten we vaak extra laden. Dat is toch een logistieke puzzel en een stressfactor op zo’n draaidag. Je bent de hele tijd bezig met checken hoeveel procent je nog over hebt en of je moet laden. En of er dan een laadpaal in de buurt is.

In grote steden heb je best veel laadpalen staan. Daar is het goed geregeld. Maar in natuurgebieden of kleine dorpjes heb je ze niet of in kleinen getale. Dat is niet zo handig! Het komt wel eens voor dat ik de helft van een opname mis omdat ik sta te laden, dat ik na een draaidag van 10 uur nog op zoek moet naar een paal of dat we onderweg met de crew aan de lader moeten en daardoor flink uitlopen. Om dit laatste probleem te voorkomen, hebben we voor grote afstanden er eens een benzineauto bij gehuurd. Dat is dan wel balen! Voor korte afstanden is de auto top, voor lange afstanden helaas soms een flop.

Kortom; elektrisch rijden in deze auto is nog niet helemaal ‘je van het’. Maar dat weegt niet op tegen het feit dat we het belangrijk vinden zelf zo duurzaam mogelijk te zijn. Dus wij blijven wel elektrisch rijden hoor! We gaan er gewoon voor! Maar het moet iets praktischer en dus gaan we kijken of we na dit contract een auto kunnen vinden die meer KM’s kan maken.’

Bij Binnenstebuiten van de KRONCRV hebben ze dus ook een groen wagentje, precies dezelfde Nissan Leaf. Productieassistent Mariska Morsch vertelt:

‘Hij rijdt heel, heel erg lekker! Mijn collega’s en ik voelen ons de koningin als we hem besturen. Je zit heel hoog, je glijdt over de weg en je hoort hem niet. En nog een voordeel: hij is erg groot. Al onze spullen passen in de achterbak en we hebben geen gedoe meer met props vervoeren op de bijrijdersstoel. Ook wij hebben een mooi logo op de zijkant, dus dat staat chique.

Voor ons was het op het begin heel erg wennen om elektrisch te rijden. En ook spannend. Want gaan we het redden met de accu? De auto gaat inderdaad veel sneller leeg dan gedacht. Als we korte stukjes onderweg zijn, redden we het prima. Maar lange afstanden zijn een ander verhaal, dan moet je dus vaker laden. En dat is even wennen. Nu met de winter is het ook niet zo’n fijn idee dat je de verwarming niet altijd aan kan zetten. Dat slokt elektriciteit op. Maar ik moet zeggen dat we aan ‘die ongemakken’ gewend zijn.

We zijn erop ingespeeld en het gaat nu prima. Je moet er gewoon iets meer rekening mee houden dat je een elektrische auto hebt. Het vergt wat uitzoekwerk; waar staan de laadpalen? Hoeveel tijd kost het laden? En welke kabel moet ik gebruiken? Nu we daar onze handigheidjes voor hebben gevonden, ervaring hebben opgedaan en we het (tussentijds) laden voor lief nemen, sterker nog: daar plannen we tijd voor in op zo’n dag, gaat het goed! Ik denk dat het erg aan het soort programma ligt of deze auto geschikt is. Bij Binnenstebuiten kunnen wij flink vooruitplannen en daar onze rit en de laadtijd op aanpassen. Dat scheelt! Wij blijven elektrisch rijden in deze auto!’

Elektrisch rijden heeft dus zo zijn voor-en nadelen. En het is ook even zoeken naar de juiste auto en hoe daar mee om te gaan. Hier is vast het laatste woord nog niet over gezegd en hopelijk zijn er straks meer betaalbare, elektrische auto’s met een groter vermogen op de markt. Maar het is erg tof dat deze programma’s de proef op de som nemen, een elektrische productie-auto inzetten, daarvan leren en hun conclusies trekken. Je leert door het gewoon te doen. En hopelijk in de toekomst wat meer programma’s elektrisch én groen!