Duurzaam produceren is investeren. Het kost in eerste instantie geld, maar het kan onder de streep uiteindelijk onverwacht veel opleveren. Daar weet operationeel directeur Nico Roest van het mediatechnologiebedrijf NEP alles van. ‘Mediabedrijven moeten niet zo bang zijn voor duurzame veranderingen. Gewoon doen!’

Nico: ‘Heb je enig idee wat NEP voorheen – zo’n 3 jaar geleden - per jaar aan energie verbruikte? Alles bij elkaar opgeteld? Schrik niet: 10 miljoen kilowattuur. 10 miljoen! Dat is echt een hele hoop. Logisch ook wel, wij zijn een bedrijf dat allerlei apparatuur levert om onder andere programma’s te realiseren. Die apparaten verbruiken natuurlijk energie, maar dit totaalverbruik was schrikbarend hoog’.

Kan dat een tikkie zuiniger?
‘Jazeker. We hebben destijds een berekening gemaakt en daaruit bleek dat we al 10 tot 15 procent in energieverbruik zouden kunnen verminderen door eerst het laaghangend fruit te plukken. Door de lichten op de gang automatisch aan en uit te laten gaan bijvoorbeeld. Door te zorgen dat iedereen de deur van de regiewagens goed dicht doet, zodat er geen warmte verloren gaat. Ook hebben we er extra gelet op dat iedereen het scherm van zijn computer uit moet doen als het werk erop zit. En financieel stimuleren we werknemers om met de fiets, of anders het OV, naar het werk te komen. Klinkt heel simpel, maar daar werd in de praktijk toch niet goed op gelet of over nagedacht’.

‘Daarna hebben wij eigenlijk nog veel meer écht grote stappen gemaakt. Zo hebben we bijvoorbeeld alle lampen in de kantoorpanden omgezet naar LED, nemen we groene stroom afkomstig van windmolens af, gaan ENG-ploegen met elektrische busjes op pad, is het gebruik van elektrische lease-auto’s enorm gegroeid en hebben we slimme meters in verschillende studio’s geïnstalleerd om precies te meten wat ons verbruik is. Via een app houd ik de energiestanden nu in de gaten en krijg ik een melding als er gekke pieken zijn. Daar spreek ik de teams dan op aan. En: meten is weten. Je krijgt een goed overzicht van je verbruik en daar kun je naar handelen.

Neem de Westergasfabriek. Daar verzorgen wij de registraties voor verschillende studioshows. We hebben goed naar die meters gekeken en wat betreft het restaurant daar, besparen we al energie als we de boilers en de koeling alleen aanzetten wanneer dat nodig is. En in het weekend gaan de stekkers van de vriezers eruit. Voor die tijd moet de vriezer dus leeggegeten zijn. In het pand zelf hebben we ook tochtsluizen bij de deur geplaatst en tijdschakelaars geïnstalleerd voor apparatuur en verlichting’.

Centraliseren
‘Maar de grootste slag die we geslagen hebben is ons ‘Centralized Production’ platform. Dat betekent dat we alle techniek voor producties centraliseren en alles via het glasvezelnetwerk hier in een van onze regieruimtes op het Media Park binnenkomt. Dat betekent dat er alleen nog maar het ‘essentiële’ aan apparatuur naar locatie moet voor opname. Zoals camera en geluid bijvoorbeeld. Dus er rijdt nog steeds een busje mensen naar een opnamelocatie, maar geen hele troepen en geen grote regiewagen. Podium Witteman (NTR) maakt bijvoorbeeld gebruik van deze duurzame manier van werken. Het is voor programmateams misschien even wennen, maar de techniek van nu biedt fantastische mogelijkheden waardoor je veel minder hoeft te reizen. En het betekent volgens mij geen stijlbreuk, want je hebt goede verbinding met regie.

Je moet je voorstellen dat deze techniek ook door onze collega’s in Australië wordt gebruikt. Daar stap je niet ‘even’ in de auto voor een reportage. Dat zijn vaak lange stukken vliegen. Dat hoeft nu niet meer. Los van het feit dat het duurzaam is, zorgt het er ook voor dat deze collega’s bij hun gezinnen kunnen blijven. Ideaal!

Deze voorbeelden hebben ons energieverbruik met 30 procent doen laten afnemen. Dat is de helft meer dan we vooraf berekend hadden! Hiermee wil ik aangeven dat er echt meer mogelijk is dan dat je op voorhand denkt’.

Op naar CO2-neutraal produceren?
‘Binnen de grenzen van wat haalbaar is, willen wij het maximale doen. We moéten wel duurzamer gaan werken, anders is er geen toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid in de normen en waarden van je bedrijf moet zitten. Het is volgens mij dan ook erg belangrijk dat er van bovenaf grote beslissingen worden genomen. Dat klinkt spannend. Want ja, het is een omslag en het kost geld. Een investering…Ik wil alleen maar zeggen dat als je het goed doet, die omslag een bedrijf juist winst oplevert. Groen produceren is niet alleen maar ‘moeten’ en ‘betalen’. Meten is weten en dat brengt uiteindelijk geld in het laatje. Het is even rekenen, maar dan heb je ook wat. Wij zijn er ook nog niet helemaal, maar een goede start is gemaakt!’